Egy drámai bukás, amelytől képtelen megszabadulni a Tour de France

cycling TOPSHOTS Horizontal TOUR DE FRANCE FALL
Team B&B KTM's Bryan Coquard of France (R) and a Team Alpecin Fenix' rider lie on the ground after crashing during the 1st stage of the 108th edition of the Tour de France cycling race, 197 km between Brest and Landerneau, on June 26, 2021. (Photo by Anne-Christine POUJOULAT / various sources / AFP)
Vágólapra másolva!
Rendhagyó lesz a Tour de France 2022-es viadala, ami a világ leghíresebb kerékpáros körversenyének már a 109. kiírása. A 2022-es Tour a szokásoknak megfelelően 21 szakaszból áll majd és a szokásoknak szintén megfelelően embertelenül nehéz lesz. A pénteken rajtoló Tour előtt megnézzük, kikre kell figyelni az idei versenyen, milyenek lesznek a szakaszok és azt, hogy hol, és kinek a javára dőlhet majd el a sárga trikó sorsa. A legnagyobb kérdés az, hogy képes lehet-e bárki legyőzni Tadej Pogacart.

A 2020-as drámai végjáték a mai napig hatással lehet az esélyesekre

A kérdés az, hogy ki győzheti le az Emirates szlovén versenyzőjét, Tadej Pogacart. A még mindig csak 23 éves kerékpáros zsinórban harmadik Tour-sikerére készül. Olyan bravúrra, ami legutóbb Chris Froome-nak sikerült. Pogacar, ha csúcsformában van, szinte verhetetlen, és úgy tűnik az ifjú szlovén igencsak jó formában van.

Sorrendben haladva, megnyerte idén a UAE Tourt, a Tirreno-Adriaticót és a szlovén körversenyt is. A Tour de France tavalyi és tavalyelőtti győztese újra honfitárástól, a síugróból lett kerékpárostól, Primoz Roglictól tarthat a legjobban. Roglic is jó formában érkezik a Tourra, idén már megnyerte a Párizs-Nizzát és legutóbb a Critérium du Dauphiné első helyét húzta be. Roglic zsinórban három Vuelta-győzelemnél jár, de őt már csak egy dolog érdekli, a Tour de France összetett sikere.

Ki ne emlékezne a 2020-as Tour végjátékára? Aki látta, azt biztosan nem felejti el. Roglic sárga trikóban érkezett az utolsó előtti szakaszra, egy brutálisan nehéz időfutamra.

Primoz Roglic és Tadej Pogacar a 2020-as Tour de France utolsó szakaszán Forrás: AFP/Kenzo Tribouillard

Roglic 57 másodperces előnnyel kezdte meg az utolsó előtti szakaszt, ami gyakorlatilag a végső sorrendről határozott dönteni. Az utolsó, párizsi befutón az összetett esélyesek már „nem bántják" egymást, így ez volt Pogacar utolsó esélye.

A 20. szakasz 2020-ban egy 36,2 kilométeres egyéni időfutam volt. Szokás szerint fordított sorrendben indultak a kerékpárosok, így Pogacar utolsó előttinek, Roglic utolsónak. Az időfutam nem volt szokványosnak mondható, egy első kategóriás hegyen volt a befutó. Fokozta a drámát, hogy mindkét esélyes a hegy lábánál kerékpárt cserélt, de Roglicnak ez sokkal több idejébe került. Pogacar szinte repült a cél felé, a Jumbo-Visma kerekesei elhűlve nézték, ahogy az időfutam-specialista Tom Dumoulin majdnem másfél percet kapott a fiatal szlovéntól. Roglic a szakaszon majdnem két, az összetettben egy percet kapott honfitársától, aki így a történelem második legfiatalabb összetett győztese lett 21 évesen, az utolsó pillanatban megszerzett sárga trikóval.

Tömegbukások az első szakaszokon 2021-ben

Roglicnak 2021-ben nem volt szerencséje a Touron, esélye sem volt megszorongatni Pogacart, aki bántóan simán nyerte meg a tavalyi versenyt. Ahogy Roglicnak, úgy csapatának, a Jumbónak sem volt szerencséje. Rögtön az első szakaszon, kevesebb mint 46 kilométerrel a cél előtt a csapat négyszeres időfutam-világbajnoka, Tony Martin felakadt egy nőnek az útra betartott tábláján és elesett.

A bukásban több tucat versenyző érintett volt, és mivel az eset a mezőny legelejében történt, az egész karaván megtorpant. A földre kerültek között volt Roglic is, de ekkor még tudta folytatni a Tourt. Kevésbé volt szerencsés a német Jasha Sütterlin, akit kézsérüléssel kórházba szállítottak és feladni kényszerült a viadalt, míg a spanyol Marc Soler teljesítette ugyan a szakaszt, ám másnap már nem állt rajthoz, miután a vizsgálatok mindkét karjában törést mutattak ki.

Roglic kálváriája folytatódott, amikor a harmadik szakaszon megint esett és gyakorlatilag nem maradt ép porcikája. Az a szakasz, a Lorient és Pontivy közötti a bukások szakaszaként vonul majd be a Tour történetébe.

Először a 2018-as győztes, a brit Geraint Thmas került a földre, neki kifordult a válla, majd Roglic is esett, sznite mindenhol kiszakadt a ruhája. A cél előtt is volt egy tömegbukás, ami után nagyjábó 25-en küzdhettek a végső sikerért, de a sprintben is volt esés, Caleb Ewan és Peter Sagan ütköztek, előbbi fel is adta a versenyt.

Roglic egy darabig még húzta, de a 9. szakaszra már nem állt fel a rajtvonalra, a feladás és a regeneráció mellett döntött - végül neki lett igaza, olimpiai bajnoki cím és Vuelta-siker lett a jutalma.

Primoz Roglic többször is bukott a 2021-e versenyen, fel is adta a versenyt Forrás: AFP/Benoit Tessier

Az összetett esélyesek közül tehát már az elején elszállt Roglic, valamint Thomas is, igaz utóbbi fogcsikorgatva teljesítette a távot, de messze volt attól, hogy százszázalékos állapotban legyen.

Pogacarigazi ellenfél nélkül maradt. Az ötödik etapon megnyerte az időfutamot, a nyolcadik szakaszon pedig a sárga trikót is átvette, amit már nem is adott ki a kezei közül. A folytatásban még két komoly hegyi szakaszt nyert és nagyon simán lett a Tour történetének legfiatalabb kétszeres győztese. Pogacar mögött öt percnél is többel lemaradva a jumbós Jonas Vingegaard végzett, az Inesoból Richard Carapaz lett a harmadik, aki hét perc fölött kapott összetettben.

Ami a Girónak Budapest, az a Tournak Koppenhága lesz idén

A Tour de France a Giro'dItaliához hasonlóan szintén nem az anyaországból rajtol 2022-ben. Ki ne emlékezne a májusi, budapesti nagy rajtra? Ami a Girónak Budapest volt, az most a Tournak Koppenhága és Dánia lesz, ugyanis innen indul majd a verseny és ugyanúgy az első három szakasz is Dániában lesz, mint a Giro esetében Magyarországon.

  • 21 szakasz
  • 4 különböző ország
  • 5 sík szakasz
  • 2 egyenkénti időfutam
  • 7 hegyi szakasz

Így áll össze a Tour de France idei útvonala.

Először indul Dániából a Tour, összesen 3329 kilométert kell megtennie a mezőnynek, ami az elmúlt 20 év legrövidebb össztávja.

Dániában egy technikás időfutammal indul a verseny, Koppenhága szűk utcáin kell majd kanyarogni. A második szakasz lehetne a sprintereké, de könnyen lehet, hogy nem a sprinterekről szól majd a szakasz és beleértve az egész verseny sem. A második etap útvonala végig a tengerparton halad, ahol a szél könnyen szétszakíthatja a mezőnyt.

A cél előtt egy hatalmas híd vár a mezőnyre, ami összesen 18 kilométer hosszú.

A Tour első szakaszai mindig kaotikusak, ilyenkor még mindenki érzi az erőt magában, szeretné megmutatni magát és egy szökevénynek esélye lehet akár a sárga trikót is felvennie, így mindenki kettőzött erővel küzd.

Útban a mezőny a Galibier tetejére Forrás: AFP/Marco Bertorello

Egy harmadik, sík szakasz után érkezik a mezőny Franciaországba az első pihenőnapon. Az ötödik szakaszon kapnak egy kis Roubaix-érzést a versenyzők, ugyanis egy macskaköves rész is bekerült az útvonalba. A hatodik lesz a leghosszabb szakasz, a maga 220 kilométerével, itt Belgiumba is átmegy a mezőny.

A hetedik szakaszra érdemes lesz figyelni, jön az első hegyi befutó az Alpokban, majd jön a negyedik ország, ugyanis Svájcba is átteker a mezőny, Lausanne-ban lesz a befutó.

A 11. szakasz lesz a királyetap, a mezőny felmegy többek között a Télégraphe után a Galibier-re is, majd a befutó a Chevalier-n lesz, egy kiemelt kategóriás hegyi befutóval. A Galibier lesz az egész útvonal legmagasabb hegye, a maga 2642 méterével. A következő nap sem lesz egyszerűbb, ugyanis újra fel kell menni a Galibier-re, majd az Alpe d'Huezen vár hegyi befutó a mezőnyre.

Ha valaki két napot nézne a versenyből, akkor ez a kettő legyen az, a második ráadásul az úgynevezett Bastille-napon lesz, azaz a franciák nemzeti ünnepén.

A következő két szakasz a hegyek helyett inkább csak dombosabb lesz, talán a szökevények készülhetnek itt, de a 14. szakaszon kemény hegy vár a célban a bátrabbakra.

A 15. szakaszon újra sprintelhetnek, majd jöhet a Pireneusok. A 17. szakaszon már újra három első kategóriás hegy vár a mezőnyre. A következő napon meg kell mászni a Col d'Aubisque-et, majd a Hautacam lesz a befutó, ez két kiemelt kategóriás emelkedőt jelent. Jön egy utolsó előtti sprintszakasz, majd egy 40 kilométeres időfutam. Nem lesz annyira hegyes, mint 2020-ban, de nem is sík, majd jön a párizsi befutó.

Leírni könnyű, teljesíteni a legkevésbé sem az.

Óriási meglepetés lenne, ha nem szlovén versenyző nyerné a Tourt

Ahogy az is, ha nem Pogacarnak hívnák a győztest.

Pogacar a legutóbbi kilenc többnapos versenyéből nyolcat nyert meg.

A csapata, az UAE egyre erősebb, de egyelőre nincs a Jumbo vagy az Ineos szintjén, ebben lehet némi esélye a kihívóknak. Ugyanakkor az is érdekes, hogy a Jumbónál három kapitány szintű ember van a csapatban, ugyanis Primoz Roglic mellett ott van Wout van Aert és a tavalyi összetett második, Jonas Vingegaard is, aki szintén jó formában van.

Az Ineos sora is érdekes, mert Geraint Thomas ugyan kezd formába lendülni, de most inkább „underdog" szerepben van, ahogy Adam Yates is sötét ló, Martínez pedig még talán nem érett meg egy összetett sikerre. Aki még beleszólhat a nagyok dolgába, az Ben O'Connor vagy éppen a Giro-győztes Bora csapat embere, Aleksandr Vlasov. De ők és mondjuk Enric Mas, Guillaume Martin vagy Damiano Caruso is inkább egy top 10-es összetett eredményben reménykedhet, mintsem a dobogóban.

Nagy kérdés, mire lehet képes Geraint Thomas Forrás: AFP/Anne-Christine Poujoulat

Ami a ponttrikót illeti, Mark Cavendish nem indulhat, így nem döntheti meg Eddy Merckx rekordját,

mindketten 34 szakaszsikerrel állnak a Touron. Helyette a Quick-Step Fabio Jakobsent viszi, így neki kell majd szakaszokat nyernie. Wout van Aert és Caleb Ewan is csatázhat a zöld trikóért, ahogy beleszólhat még Peter Sagan is, aki talán már nem a régi, de svájci körön nyert szakaszt, a szlovák bajnokságot is megnyerte, így biztosan nincs rossz formában és meg akarja mutatni majd magát.

Aki a hazai rajt miatt a Girót követte, nem fog nagyon sok ismerős arcot találni. Magyarok nem indulnak, de Mathieu van der Poel igen, aki volt pár napot rózsaszínben is Budapesten. Van de Poel ezúttal is a maga versenyét futja majd, támadásokat várhatunk tőle, és szórakoztató versenyzést.

Rajt tehát július elsején pénteken, Koppenhágában, befutó pedig július 24-én, Párizsban.