KÖVIZIG

2023.06.09. 14:31

Már bontják a Körösön megbillent hidat: magyar oldalon felkészültek a gerendák kihalászására – galériával, videóval

Megkezdődött és zajlik annak az 1904-ben épült, partiumi területeken található gyulavarsándi hídnak a bontása, amelynek gerendái szerdán este a Fehér-Körösbe hullottak, és egyes darabok a folyó sodrásával elindultak magyarországi területek felé. Azt nem lehet egyelőre tudni, hogy a néhány nappal ezelőtti földrengés mennyire befolyásolta a híd megbillenését.

Papp Gábor, [email protected]

A helyzet akkor válhat megnyugtatóvá, ha a gyulavarsándi hidat teljesen elborítják, és a darabjait kiszedik.

Fotó: Bencsik Ádám

A gyulai duzzasztónál megtartott pénteki sajtótájékoztatón Szabó János, a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) igazgatója elmondta, a Körösök Vízügyi Igazgatóságtól, Nagyváradról szerdán, az esti órákban kaptak értesítést, hogy a román oldalon, a határszelvény fölött körülbelül két kilométerre lévő Gyulavarsándi híd megrongálódott és megbillent, a gerendái, egyes elemei a Fehér-Körösbe hullottak, és a folyó sodrásával egyes darabjai elindultak Magyarország felé. A tapasztalatok szerint az ott beesett tárgyak körülbelül 1 óra 20 perc alatt érnek el a folyó gyulai részére, miközben a Körösön az elmúlt napokban megnövekedett a vízsebesség és a vízhozam is. 

– A gyulai tömlősgát védelme érdekében azonnal intézkedéseket tettünk, a duzzasztómű gumitömlőjéből kiengedtük a vizet, a fenékürítő műtárgyat megnyitottuk és megszüntettük a duzzasztást. Az említett intézkedésekkel egyidejűleg lezártuk a gyulai tápzsilipet. A gyulai duzzasztónál és a gyulaivári híd alatt egy-egy fénytornyot telepítettünk, így biztosítva a 24 órás figyelőszolgálatot – sorolta. Szabó János kitért arra, hogy a román fél tájékoztatása szerint az önkormányzati tulajdonban lévő híd elbontása megkezdődött, annak mintegy felét már elbontották, a munka pedig pénteken is folytatódott. Az úszó hídgerendák és pallók felfogására ideiglenes uszadék felfogú művet építettek román területen, ezzel kapcsolatban a KÖVIZIG is megtette a szükséges előkészületeket. A gyulavári hídnál található úgynevezett vízkárelhárítási helyen felkészültek az esetlegesen érkező híddarabok kifogására. Itt, ha szükséges lehetőség nyílik az úgynevezett T-merülőfal kifeszítésére, egyelőre ezt nem tették meg, azonban, ha szükséges azonnal lépnek. 

Jó pár éve a duzzasztó megrongálódott, akkor a székudvari hidat elbontották, és egyes elemeit hozta el a folyó Gyuláig. Szabó János kérdésünkre kifejtette, a pontszerű harmadfokú készültséget továbbra is fenntartják a Fehér-Körösön. A pénteki sajtótájékoztatón elmondta, a duzzasztást visszaállították, mert bíznak abban, hogy az esetlegesen érkező tárgyakat meg tudják fogni, ahogy az Élővíz-csatornába is megkezdték a visszatáplálást, hogy megelőzzék az esetleges vízminőségi problémákat. 

– A helyzet akkor válhat megnyugtatóvá, ha a gyulavarsándi hidat teljesen elborítják, és a darabjait kiszedik. Akkor szerkezeti elem nem érkezhet hozzánk – tette hozzá.

Szabó János elmondta, a híd régóta rosszabb állapotban volt, a forgalom elől le is zárták. A korhadási folyamat, a vízhozam egyaránt hozzájárulhatott a történtekhez, azt pedig nem tudjuk, hogy néhány nappal ezelőtti földrengés mennyire befolyásolta a híd megbillenését.

Összetett okok vezethettek a történtekhez

Pásztor Sándor, a Körösök Vízügyi Igazgatóság igazgatója szintén úgy véledekett, hogy kombinált okok vezethettek a történtekhez. 

– Ha összevetjük a Fehér-Körös tavalyi vízszintjét az ideivel, akkor annak többszöröse a jelenlegi, bőcsapadékos évünk van. Ne felejtsük el, hogy a napokban földrengések is voltak. Egy ilyen állapotban lévő hídnál ez is hathatott – fogalmazott. – Szerdán este történtek az események, és azonnal léptünk. Ahogy az információk a birtokomba jutottak, azonnal tájékoztattam Szabó Jánost, a KÖVIZIG igazgatóját, illetve természetesen a helyi szerveket.

Mint mondta, a saját egységeiket is kirendelték, míg a bontáshoz minden engedélyt pár óra alatt elkészítettek. A megtett intézkedéseknek köszönhetően csütörtökön a bontásokból semmilyen uszadék nem került át magyar oldalra. A szakember azt valószínűsítette, hogy pénteken késő estére, illetve szombatra már csak a stabil lábpillérek maradnak meg a hídból, amiket később bontanak el. Az alvizet összességében megóvták egy potenciális balesetveszélytől.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában