Paks

2023.03.29. 16:00

Egyre látványosabb a haladás

– Hidat, jövőt építünk. Rekordidő, legnagyobb hazai hídépítési projekt, különleges betonozási technológia. Így épül a huszadik magyar Duna-híd szerkezete – írta közösségi oldalán Süli János, aki a héten látogatott ki a paksi oldalra megtekinteni az építkezést – írta társ­lapunk a www.teol.hu portál.

DH-információ

Süli János országgyűlési képviselő a helyszínen tekintette meg az építési munkálatokat Fotó: Facebook

– Az 1980-as évek végének hangulata járta át a lelkemet, amikor az új Kalocsa–Paks Duna-híd elemein sétáltunk. Annak idején az első atomerőművet, most hidat és atomerőművet építünk. Mindkettő a jövőt szolgálja, gyermekeinket, unokáinkat, s remélhetően egy békésebb világot – fogalmazott a képviselő. 

Közben egyre látványosabbá válnak a munkák az épülő hídnál: a bal parti, kalocsai ártéri hídon már a korlátokat és a szegélyeket szerelik, a mederhídon gőzerővel építik a főtartókat, a paksi oldalon pedig zajlik a hídszerkezet tolása a Duna Aszfalt által kivitelezett nagyszabású hídépítő projektben – derült ki a Magyar Építők beszámolójából. 

A magyarepitok.hu információi szerint a bal parti – vagyis Kalocsa felőli – mederhídon a hídszerkezet sarura helyezése is megtörtént, itt jelenleg már a korlátok és a szegélyek felszerelését végzik. 

Szintén a bal parton történt előrelépés, hogy a főpálya alatt az árvízvédelmi gát ke­zelőútját átvezető vasbeton keretműtárgy szerkezetkész állapotban van. A jó időre tekintettel megkezdődött a műtárgyakhoz csatlakozó főpálya- és háttöltés tovább építése. 

A jobb ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése mintegy 85 százalékos készültségű. Jelenleg is zajlik a 286 méteres, 2000 tonnás szerkezet hosszirányú tolása; a művelet eredményeként várhatóan májusban kerül a helyére a műtárgy. 

Precíziós eljárásos betontömörítés

A mederhíd szabadszerelése párhuzamosan történik a kalocsai és paksi hídágon, eddig összesen 22 szerelési egység (zöm) készült el a négy darab zsaluzó kocsi segítségével a Duna felett. 

Ezzel párhuzamosan megkezdődött a pályaszint felett a négy pilon kivitelezése. A legelőrehaladottabb állapotban lévő pilon az aktuális vízszinthez képest már mintegy 41 méterre magasodik. 

2023 tavaszán újabb látványos folyamat veszi kezdetét, a pilonoktól számított 9. zömöktől kezdődően már a ferdekábelek teherviselését is szükséges a helyszíni építési technológiába bevonni. Ennek oka, hogy ekkorra már 45 méter hosszú hídág fog benyúlni – megtámasztás nélkül – a projekt kivitelezése folyamán folyamatosan fenntartott nemzetközi hajózási útvonal fölé. 

A Magyar Építőkhöz eljuttatott összegzésben végezetül hangsúlyozták, a kivitelezés során a Duna Aszfalt Zrt. nagy hangsúlyt fektet a környezeti értékek megóvására. Ennek köszönhetően a környező Natura 2000 területre 2021-ben a vállalat az illetékes Nemzeti Parkok természetőreinek közreműködésével fabeton denevérodúkat helyezett ki. Ezeket rendszeresen felkeresik a területen élő fajok, sőt, a jobb parti ártéri erdőben a denevérodúkba egy Magyarországon védett faj, a szoprán törpedenevér (Pipistrellus pygmaeus), valamint az örvös légykapó (Ficedula albicollis) is beköltözött. 

(Forrás: www.teol.hu, Magyar Építők) 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában