Terápia gyerekeknek

2022.08.09. 13:25

Kutyás kalandok Püspökmolnáriban - fotók

A Mívestár Hagyományőrző Egyesület szervezésében tábort tartottak Püspökmolnáriban, ahol mesEBeli kalandok címmel kutyás élményfoglalkozáson is részt vehettek a gyerekek. Bogdán Krisztinával, Györe Laurával és Bartalits Viktóriával,a WindDogs Sport és Terápiás Kutyás Egyesület tagjaival beszélgettünk.

Tóth Judit

Forrás: Szendi Péter

- Számunkra nagyon fontos, hogy valós élményekhez juttassuk a gyerekeket. Az érzékenyítés, az érzékszervek aktivizálása nemcsak a kézművesség által valósulhat meg. Pedagógusként és terápiás felvezetőként tudom, hogy egy-egy tanulási folyamatot mennyire megkönnyíthet és elmélyíthet hűséges barátunk, a kutya. A foglalkozás során a gyerekek nem érzik a tanulás folyamatát, csak a játék izgalmát. Ez az élménypedagógia, a boldogságpedagógia – kezd bele Bogdán Krisztina, aki a terápiás munkát munkahelyén, a Püspökmolnári Mesefalva Óvodában heti rendszerességgel szeretné bevezetni. Szerinte a gyermekek többsége vonzódik az állatokhoz, főleg a kutyákhoz. Könnyen létrejön közöttük a kommunikáció, a testi kontaktus. A közvetlen kapcsolat által pedig cselekvésbe ágyazott tapasztalás valósul meg, érzelmeket élnek meg. Krisztina Nomáddal, a puli-labrador keverék kutyájával már aktívan vett részt óvodás csoport életében. Munkáját kollégája, Frank Szimonetta segítette.

- Kutyáink kivételesek, hiszen vizsgázott, tanúsítvánnyal rendelkező, országosan elismert terápiás állatokról van szó, amelyek egészségügyileg alkalmasak. Nem egy cirkuszi produkció bemutatása a feladatuk, hanem a gyerekekkel való közös játékok lebonyolítása, ehhez a kutyáknak rengeteg trükköt, feladatot kell tudniuk -veszi át a szót Györe Laura, a terápiás csoport foglalkozásvezetője, aki tanító szakos pedagógus. Laura feladata a gyermekek koordinálása, igazából a játékmester szerep hárul rá. A foglalkozást tervezi és vezeti, míg a felvezető a kutya munkáját segíti. Figyeli, irányítja, korrigálja annak minden mozzanatát.

Fontos, hogy az alkalmak nem a kutya simogatásáról szólnak. Annak is vannak jótékony hatásai, de a kutyás terápia nem ezt jelenti. A terápiában konkrétan meghatározott fejlesztési cél érdekében dolgoznak, specifikus feladatokkal, ahol a kutya közvetítő és motiváló szerepet tölt be. Ez átlagos gyerekeknél is segít, például egy szorongó gyerek a kutyának könnyebben megnyílik, mint egy felnőttnek.

A terápiás kutya két körben vizsgázik. Először egy temperamentum vizsgán kell teljesítenie, ahol a feladatok nagyon szigorúak. Kiszűrik az olyan kutyákat, amelyek az agresszió legkisebb jelét mutatják. Ha sikeres temperamentum vizsgát tett a páros, akkor csoportban gyakorolnak, termesztésen a felkészítő habilitációs kiképzővel. Ezután záróvizsgát tesznek, ami egy komplett foglalkozás, meghatározott feladattípusokkal. A terápiás kutya rendelkezik még ezeken kívül állatorvosi igazolással, amit laboratóriumi vizsgálat előz meg. Ezzel kizárják az esetleges fertőzés lehetőségét. A sikeres záróvizsga után kapják meg a tanúsítványt. A kutya és a felvezetője közösen, csak együtt dolgozhatnak.

Bartalits Viktória végzős gyógypedagógus hallgató Jamie nevű border collie-jával alkot terápiás párost. -A gyerekek a foglalkozást játéknak élik meg, miközben a képességeik-készségeik fejlődnek. A terápiás alkalom csökkenti a szorongást, javítja az önértékelést, a koncentrációt, a logikus gondolkodást, a rész-egész viszonyok megkülönböztetését, fejlődnek a nagymozgások és a finom motorika, ami az írás tanuláskor elengedhetetlen. Ugyanakkor a térbeli és időbeli tájékozódást, a kifejezőképességet, a beszédalkotás is segíti a foglalkozás. Ezek mind szükségesek a sikeres tanuláshoz. Ez a terápia nagyon jó dolog, ezért is vittük be a püspökmolnári tábor programjába.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában