Ott kell lenni fejben

2023.01.26. 20:00

„Vérbeli közúti rodeó” – Veszélyes áruk az utakon

Kiemelt figyelmet kell fordítani a veszélyes termékek, áruk szállítására, hangsúlyozta Happ Olivér, a márkói Happ Kft. ügyvezető tulajdonosa.

Kovács Erika

Happ Olivér ügyvezető-cégtulajdonos: nagyon oda kell figyelni a veszélyes áruk szállítására

Fotó: Happ Kft.

Az üzletember azt mondta, vannak olyan fuvarok, amelyek sokkal nagyobb szakmai és mentális kihívást jelentenek, mint például három raklapnyi műszaki áru vagy egy teherautónyi tartós tej szállítása. – Mondhatnánk, a veszélyes áruk szállítása vérbeli közúti rodeó, aminél igencsak ott kell lenni fejben és szakmai felkészültségben is, fogalmazott Happ Olivér. Közölte továbbá, a felkészültséget segíti az ADR (Accord Dangreuses Route) vizsga, azaz a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló európai megállapodás, ami nélkül egyetlen kamionsofőr sem vállalhatja a kockázatos – éppen ezért az átlagosnál jobban fizető – utakat. 

A különböző árukategóriák közúti szállítására teljesen más előírások és elvárások vonatkoznak. Az élelmiszereken, műszaki cikkeken és egyéb árukon kívül van egy olyan szegmens, ami megérdemli a kiemelt figyelmet: ezek a veszélyes áruk. Azért veszélyesek, mert ha ezek szállításakor hiba csúszik az olajozott gépezetbe, az nemcsak a környezetre gyakorolhat káros hatást, hanem az emberek egészségére is. A veszélyes áruk rendkívül sokfélék lehetnek, ráadásul nemcsak anyagok, hanem tárgyak is a kategória besorolása alá eshetnek. Veszélyesek, amelyek szállításakor tűz- és/vagy robbanásveszély áll fenn, egészségkárosító hatásuk van, például erősen maróak vagy mérgezőek, károsak a környezetre. 

A helyzet fokozódik, ha tovább boncolgatjuk a veszélyes áruk osztályozását, amelyet a hazai és a hatályos nemzetközi áruszállításra vonatkozó szabályok rögzítenek. Ilyen például az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) Ajánlások a veszélyes áru szállítására – Mintaszabályzat című írása, vagy szintén az ENSZ-től származó Ajánlások a veszélyes áru szállítására – Vizsgálatok és kritériumok című kézikönyve. A veszélyes árukat az úgynevezett UN – magyarul ENSZ – számok és az egyes kategóriákhoz kapcsolódó helyes szállítási megnevezések segítségével osztályozzák. Ilyenek a robbanóanyagok és robbanóanyagot tartalmazó tárgyak, gyúlékony gázok, nem gyúlékony, nem mérgező gázok, mérgező gázok, gyúlékony, folyékony anyagok, gyúlékony szilárd anyagok, önreaktív anyagok, szilárd érzéketlenített robbanóanyagok. Ilyenek még az öngyulladó anyagok, vízzel gyúlékony gázokat képző anyagok, gyújtó hatású (oxidáló) anyagok, szerves peroxidok, mérgező anyagok, fertőzésveszélyes anyagok, radioaktív anyagok, maró anyagok, különböző veszélyes anyagok és tárgyak. 

Happ Olivér kiemelte, sósavval, benzinnel vagy fertőző anyagokkal nem lehet csak úgy kimerészkedni az autópályára, a nemzetközi és hazai szervezetek előírják, ki és milyen kritériumok alapján, milyen szállítóeszközzel fuvarozhatja ezeket a veszélyes rakományokat. A közúti szállításra vonatkozó szabályok, kvalifikációk összességét takarja az ADR, míg a vasúti közlekedésben a RID, a belvízi közlekedésben az ADN, a nemzetközi tengerhajózásban pedig az IMDX kódex alapján fuvarozhatók a robbanásra vagy más katasztrófára hajlamos rakományok. 

Az ADR-vizsga teljesítéséhez több feltételnek kell megfelelni: részt kell venni a tanfolyamon, előírás a betöltött 20. életév, minimum nyolcosztályos általános iskolai végzettség, legalább kétéves B kategóriás vezetői engedély, jogosítvány. Az alapvizsga csak a darabos veszélyes áru szállítását érinti. Ha a veszélyes áruk tartályos szállításáról van szó, külön szakosító képzést kell elvégezni. Ezenfelül a vizsgákat ötévenként, még a lejárati idő előtt meg kell újítani. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában