Galériával

2022.10.03. 17:00

Jelentősen megváltozik Kecskemét parkolási rendje

Három bizottság tárgyalta hétfőn a Kecskemét új parkolási rendjéről szóló koncepciót. Az új koncepció tartalmazza, hogy átalakul a nagykörúton belüli várakozási rend, emelkednének a díjtételek, megszűnne a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, illetve egy bizonyos nyugdíjösszeg felett a kedvezményes nyugdíjas parkolóbérlet is. A Kecskeméti Városrendészet által kidolgozott munkatervről (fontos, hogy nem tervezetről!) a Jogi és Ügyrendi Bizottság, a Városstratégiai és Pénzügyi Bizottság, valamint a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság rendkívüli közös ülésen tanácskozott a Hírös Agórában.

Horváth Péter

A Hírös Agórában tanácskoztak a bizottságok a munkatervről

Fotó: Bús Csaba

Jelentős változás előtt állhat Kecskemét parkolási rendje. A Kecskeméti Városrendészet által megalkotott új koncepciót már megtárgyalta a dr. Homoki Tamás alpolgármester által vezetett munkacsoport, és mielőtt a bizottságok elé kerülne, rendkívüli ülésen vitatta meg a három bizottság azzal a céllal, hogy új szempontok is bekerüljenek a tervezetbe, illetve az előterjesztésbe, melyet a közgyűlés október 13-i ülésén fogadhat el. A koncepció főbb pontjait az alpolgármester ismertette az ülés kezdetén.

Ezek szerint a piac környékén érvényes eddigi 6–18 órás, illetve a belváros nagyobb területén a 8–18 órás várakozási idő mellett indokolt helyeken – elsősorban belvárosi utcákban – bevezetnék a 20 óráig terjedő parkolási időt.

A munkaterv tartalmazza, hogy emelkednek a parkolási díjak: egy óra parkolás 400-ról 500 forintra nő a nagykörúton belül, azon kívül pedig 320-ról 360-ra. A negyedórás egységek 100-ról 125-re, illetve 80-ról 90-re változnak. A parkolási díj inflációval indexált lenne, az emelésektől mindig a közgyűlés határozna felülvizsgálatot követően.

Megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, és a tisztán elektromos hajtású autók tulajdonosai kecskeméti lakóhely esetén 50 százalékos bérletvásárlási kedvezményt kapnának. A 3,5 tonna, illetve öt méter alatti kisteherautókra 150 százalékos parkolási díjak vonatkoznak majd, az ennél nagyobbak pedig dupla díjat kötelesek fizetni.

Változatlan marad a lakóhely melletti kedvezményes bérletár. Azzal a változtatással, hogy egy lakcímre maximum két gépkocsi után igényelhető a kedvezmény, és megmaradnak a bölcsődék és óvodák melletti kedvezmények.

A nyugdíjas kedvezményeket is érint a változás

Jelentősen átalakul a nyugdíjasok bérletvásárlási kedvezménye is, amit az alpolgármester részben a tapasztalt visszaélésekkel indokolt, valamint azzal is, hogy a megyei jogú városokban Kecskeméten kívül sehol nincs nyugdíjas kedvezmény. Az eddigi éves 4800 forintos kedvezményes nyugdíjas bérletár csak arra lenne érvényes, akinek a nevén van a jármű, az igénylő rendelkezik érvényes jogosítvánnyal, és elmúlt 65 éves, kecskeméti lakóhellyel rendelkezik, és nyugdíjának összege nem haladja meg a 130 ezer forintot.

A hat hónapos és annál hosszabb időre szóló bérletek összegéből 10 százalék kedvezményt kapnak, ez további 10 százalékkal növelhető Kecskemét Kártyával.

Várakozóhelyeket szeretnének felszabadítani

Megszűnik a pótdíj automatikus elengedése is. Erre akkor volt lehetőség, amikor a büntetéstől számított két éven belül nem büntették az érintettet. Az indoklás szerint évente több mint 3500 kérelem érkezett a pótdíj elengedéséről, ami egyrészt 15 millió forint kiesés, másrészt adminisztrációs teher. Az új rendelet értelmében a városrendészet vezetője elsősorban különleges élethelyzet indokolta esetben dönthet az elengedésről.

Dr. Homoki Tamás szerint az új koncepció célja nem a bevételek növelése, hanem a várakozóhelyek felszabadítása. Érvelése szerint Kecskeméten 65–70 ezer gépjármű van forgalomban, ami egyharmados növekedést jelent az elmúlt tíz évben, így a közlekedők száma is ilyen arányban növekedett. Ezek közül 55 ezer személyautó és hét-nyolcezer teherautó. A nagykörúton belül 20 ezer munkahely található, ezért nagyon telített a belváros és annak parkolóhelyei is. Ez olyan változást jelent a város életében, ami a korábbi parkolási koncepció újragondolását igényli. A nagykörúton belül a belváros jellege miatt nem nőhet jelentősen a parkolóhelyek száma, ezért csak azok kihasználtságának és a parkolóidő racionalizálására van lehetőség.

Hangsúlyozta, hogy nem lehet megoldani minden problémát, ami az elmúlt években felgyülemlett, de az új koncepció fontos lépés az évek óta bosszantó kérdések megoldásában, aminek üzenetértéke is van. 

Az alpolgármester kihangsúlyozta: a rendelet-javaslat olyan változtatási terveket tartalmaz, ami a korábbi jogosultságok csökkentését jelenti – ez az egyéneknek fájdalommal, lemondással jár, de a város élhetőségét, a parkolóhelyek gyorsabb forgását, s így a közjót szolgálja.

Nem mindenki ért egyet a munkatervvel

Király József, a Szövetség a Hírös Városért képviselője badarságnak, elhamarkodott és meggondolatlan lépésnek nevezte a tervet. Mint fogalmazott, ez a polgárok megsarcolása, és kérte, hogy legyenek tekintettel a jelenlegi gazdasági helyzetre, és egy kialakult közlekedési koncepcióba integrálják a módosítást.  

Dobos József, a Szövetség képviselője szerint a nyugdíjas bérlet 130 ezer forintos nyugdíja mint a kedvezmény kritériuma nagyon alacsony. Ő 250 ezer forintot javasolt, és kérte, hogy találjanak ki közösen egy koncepciót. Lejer Zoltán, a Környezetvédelmi Bizottság elnöke azt kérte, hogy a klímakoncepció fényében vizsgálják újra a zöld rendszámos autók kérdését, és a hibridektől ne vegyék el a kedvezményt.  

Józsa Bálint arról érdeklődött, hogy várhatóan mennyi többletbevételt hoz a városnak az átdolgozott koncepció. Homoki Tamás szerint erre nem lehet válaszolni, erre lehetetlen előzetes számítást végezni. Az alpolgármester azt is elmondta, hogy továbbra sem lesz hétvégi díjfizetés.

Bárczy Zoltán, a Nyugdíjas Szövetség alelnöke felszólalásában megjegyezte, hogy a szövetséget nem keresték meg egyeztetésre, és a nyugdíjasokat érintő változással „a fürdővízzel kiöntötték a gyereket is”, kollektíven büntetve a nyugdíjas réteget a 27-szeres emeléssel. Császár Cirill, a Nyugdíjas Szövetség másik alelnöke szerint veszélyes dolog a jövedelmi cenzushoz kötni a parkolódíjat, ami társadalmi feszültséget szül majd és átgondolásra kérte az illetékeseket, melyhez kérés esetén szövetségük is szempontokat nyújt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában