Figyelem kérdése

2022.08.12. 07:00

A szakember szerint jó döntést hozott a sorompót letörő autós

Katasztrófa is történhetett volna Simontornyán augusztus hetedikén, amikor egy gépkocsi a vasúti átjáróba hajtott, de nem tudott onnan kijönni, mert közben lecsukódott a sorompó.

Brunner Mónika

Egy félsorompó bánta a simontornyai esetet, személyi sérülés szerencsére nem történt (Forrás: TMRFK)

Szemtanú lapunknak korábban elmondta, hogy az autó szabad jelzésnél hajtott rá a sínekre, ám épp akkor váltott a fénysorompó pirosra. A sorompó lecsukódott mögötte, az előtte feltorlódó kocsisor miatt pedig nem tudta elhagyni az átjárót. Az autó utasaival a síneken vesztegelt, a vonat már robogott feléjük. Azután hátrafele tolatott, és a félsorompó csapórúdját letörve menekült szorult helyzetéből. A sofőr és utasai sérülés nélkül úszták meg az esetet. 

Lapunk megkérdezte Kövecses Ferenc autósiskola-vezető szakoktatót, hogy mennyire veszélyes ez a vasúti kereszteződés. A Simontornyán is oktató szakember előzetesen annyit megjegyzett, hogy a fénysorompó tilos jelzését nem azonnal követi a félsorompó záródása, hanem ez késleltetve, minimum tíz-tizenöt másodperc múlva következik be.

– Simontornyán, a vasúti átjárótól mintegy száz méterre lámpás kereszteződés van, fényjelző készülék irányítja, állítja meg a forgalmat. Az eset napján az ozorai fesztivál és a Balatonról hazatérők miatt a forgalom az átlagosnál nagyobb volt. A szabály azt mondja ki, hogy mielőtt autóval behajtunk a vasúti átjáróba, meg kell győződnünk arról, hogy azon folyamatos áthaladásunk biztosított-e, el tudjuk-e hagyni a síneket. Vagyis az előttünk haladó gépkocsi haladt-e előre annyira, hogy a mi autónk is átférjen a vasúti átjárón. Ha valaki erre nem figyel, akkor súlyos balesetek történhetnek – mondta Kövecses Ferenc, hozzátéve: a simontornyai vasúti kereszteződés nem veszélyesebb, mint a többi, minden figyelem kérdése.

A 64-es főút simontornyai vasúti átjárójától ötven méterre jelzőlámpás kereszteződés lassítja le forgalmat (Forrás: maps.google.hu)

Szerinte a múlt vasárnapi esetben a gépkocsivezető hibázott. Bár az is igaz, aki először jár ott, nem számít arra, hogy a száz méterrel odébb lévő fényjelző készülék viszonylag gyorsan átvált, és a jelentős forgalmat hirtelen lelassítja. Ha a fényjelző készülék nem működött, akkor a vasúti átjáró felől érkezőket az útkereszteződésben az Állj, elsőbbségadás kötelező! (STOP) tábla van állítja meg. 

A szakoktató álláspontja szerint a bajba jutott sofőr ebben az esetben a legjobb megoldást választotta azzal, hogy letörte a félsorompó csapórúdját, mert így mindössze anyagi kárral járó baleset történt. Az első az élet védelme, a személybiztonság.

Mint arról portálunk az elsők között számolt be szerda délután, a vasúti síneken ragadt autósnak egy a magyar tengerről hazafelé tartó sofőr segített azzal, hogy hátratolatva helyet csinált a meneküléshez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában