Hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok

2022.12.06. 11:30

Esélyegyenlőségi programokra több mint kétszázmilliót nyert

Hosszú időn át foglalkozott hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok felzárkóztatásával Dömötörné Solymár Orsika. Azt a munkát finanszírozási problémák miatt be kellett fejeznie, de már kezdi előkészíteni egy új egyesület létrehozatalát.

Wessely Gábor

Dömötörné Solymár Orsika jelenleg a Technika és tervezés című tantárgyat tanítja (A szerző fotója)

‒ Van, aki büszke rá, s van, akit feszélyez - az állandó összehasonlítgatás miatt –, ha egy neves ember gyermeke. Milyen érzés a bonyhádi könyvtár névadója, Solymár Imre lányának lenni?

‒ Apu 49 évesen halt meg, mikor én 25 éves voltam - mondja Dömötörné Solymár Orsika, a szekszárdi Babits Mihály Általános Iskola pedagógusa.‒ Büszke vagyok arra, amit elért, de sok jelentős terve befejezetlen maradt. Négy unokája veszített leginkább azzal, hogy nem ismerhette őt. Nekik is élmény lett volna vele kutatni a Völgységet, régészkedni, mint nekem, kislánykoromtól kezdve.

‒ Egy ilyen közegben felcseperedő lány miért kezdett a cigánysággal foglalkozni?

‒ Erre mondhatnám, hogy édesapám a Dél-Dunántúl összes nemzetiségét tanulmányozta, nekem marad a cigány etnikum. De komolyra fordítva a szót: életem során gyakran kerültek a közelembe olyan roma barátok, akik fontosak voltak számomra. Az első élményem körülbelül négyévesen ért. Apámmal járva a vidéket, egy erdőben cigánytelepre bukkantunk. Varázslatos mesevilágnak tűnt, csatakos lovakkal, tábortűzzel, félpucér gyerekekkel, kalapos bácsikkal, pipázó nénikkel… Erős benyomást tett rám. Konkrétan azonban a budapesti tanárképzőbe járván kezdett érdekelni ez a dolog. Ott foglalkoznom kellett a cigányság életvitelével, mert ez volt az egyik államvizsgatétel. Beleástam magam a témába, aztán jelentkeztem a pécsi egyetemre, elvégeztem a romológia szakot. Abbahagytam a tanítást, és elkezdtem dolgozni a szekszárdi roma kisebbségi önkormányzatnál.

Tanodai szervezésű kisebbségek napja, 2010-ben (Beküldött fotó)

‒ Hol tanított korábban, és mikor tért vissza a katedrára?

‒ Főleg vidéki iskolákban dolgoztam: Kakasdon, Fácánkerten, Harcon, Györkönyben, Kajdacson, Bátaszéken. Ezek többsége német nemzetiségi intézmény, kedvező családi körülmények közül érkező tanulókkal. Némi hiányérzet motoszkált bennem: láttam, hogy azokat a gyerekeket, akiknek igazán szükségük lenne a segítségemre, máshol kell keresnem. Elkezdtem a saját utamon járni, 2005-ben egyesületet alapítottam. Rengeteg pályázatot írtam, aminek eredményeként több mint kétszázmillió forintot nyertünk felzárkóztató, esélyegyenlőségi programokra, hátrányos helyzetű gyerekek oktatására, fiatal felnőttek képzésére. A legjobb időszakunkban húsz alkalmazott 120 gyerekkel foglalkozott. Voltak konferenciák, táboroztatások, működtettük a Cinka Panna Tanodát és a négy csoportos Süni Családi Napközit. Én kisebb-nagyobb megszakításokkal közben is tanítottam általános iskolákban tanítóként, tanárként, osztályfőnökként. Most is pedagógus vagyok, Szekszárdon a Babitsban.

‒ Az egyesület már nem működik? Mi történt?

‒ Hosszú hercehurcán vagyunk túl. Idén fejeződött be a felszámolás. Úgy lehetne diplomatikusan összefoglalni a történteket, hogy folyamatosan késtek a beígért pályázati pénzek, ebből adódóan mi se tudtunk befizetni időben ezt-azt. A segítségre szoruló gyerekek ettől függetlenül mindennap bejöttek, mi befűtöttünk, megfőztük a teát, tanultunk velük és mosolyogtunk, hosszú hónapokig fizetés nélkül. Nagy hálával tartozom a volt kollégáknak, hogy ezt vállalták.

‒ Hogyan tovább?

‒ Elkezdtünk létrehozni egy új egyesületet, a régi szakemberekkel. Beruházásokba csak akkor vágok bele, ha biztos körülményeket tudok teremteni. Ahhoz meg az kell, hogy az ország is stabil helyzetbe kerüljön.

Táborozás Keszthelyen, 2010-ben (Beküldött fotó)

‒ Ott akarja folytatni, ahol abbahagyni kényszerült, vagy más elképzelései vannak?

‒ A tanodát mindenképp újra kellene indítani, mert érezzük, hogy óriási űrt hagyott maga után. Nemcsak abban volt egyedülálló, hogy a roma gyerekekkel komplexen foglalkozott, hanem mindenféle, a közoktatásból „kilógó” fiatalt összegyűjtött. Ez már nem cigánykérdés, hanem az oktatás egészét érintő ügy. Cukorbeteg, autista, magatartászavaros, enyhén értelmi fogyatékos, vagy külföldről érkezett, és az itteni tanrendbe bekapcsolódni nem tudó fiúkat, lányokat karoltunk fel. Nyáron a város és környéke összes pótvizsgása nálunk készült a megmérettetésre, esetenként 60-70 fő. Könnyen elkallódnak az ilyen gyerekek, ha nincs számukra egy támogató, biztos közeg.

‒ Lesz erre elég energiája?

‒ Remélem. Bennem is megvan az a kettősség, ami édesapámat jellemezte. Ő dél-dunántúli regionális bankigazgató volt, miközben nagy lendülettel foglalkozott helytörténet-kutatással és publikálással. Én tanítok, és amellett eredményekre törekszem a közéletben és a civil szférában.

Pedagógus-továbbképzéseket tartott

Dömötörné Solymár Orsika 1972-ben született Bonyhádon. Tanítói diplomát 1991-ben szerzett a szekszárdi tanítóképző főiskolán, tanárit – háztartásökonómia-életvitel szakon - 1998-ban, Budapesten. További végzettségei: romológia (Pécs, 2005), igazságügyi mediátor (Pécs, 2011), közoktatásvezető (Budapest, 2022). Pályája során több szekszárdi és városkörnyéki általános iskolában tanított. A szekszárdi roma önkormányzat irodavezetője 2003-2004-ig volt. Létrehozta 2005-ben a Sani Luludyi Egyesületet és a Cinka Panna Tanodát, mely 12 éven keresztül működött, hátrányos helyzetű gyerekeket és fiatal felnőtteket segítve. Mindeközben más pedagógiai, megyei tanácsadói feladatokat is ellátott, projekteket menedzselt s egy ideig, az egri Eszterházy Károly Egyetem alkalmazásában. Házas, két fia van, Zsombor és Soma. Szabadidejében olvas, kertészkedik és túrázik.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában