A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 32 milliós bírságot rótt ki a Fatbond fogyókúrás termék forgalmazójára és egy reklámügynökségre, amiért téves besorolás szerint, valamint megtévesztő állításokkal népszerűsítették a fogyasztószert.

A nemzeti versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy a Fatbond fogyókúrás kapszula hazai forgalmazója és a vele együttműködő reklámügynökség jogszerűtlen módon, a fogyasztókat megtévesztve hirdette a terméket.

A cégek ugyanis az orvostechnikai eszközökre irányadó ágazati szabályozás betartását célozták, miközben a termék egyúttal gyógyászati segédeszköznek is minősült, amelynek a fogyasztók biztonságát szolgáló reklámozási előírásai nem teljesültek.

Fatbond
Fotó: Fatbond

Ráadásul a hirdetések megalapozatlan, megtévesztő állításokkal (például „három világszabadalommal védett recept) próbálták elnyerni a vásárlók bizalmát. A cég egészségügyi szakember, ismert színész, fitneszbajnok és több mint harminc influenszer közreműködésével terjesztette a jogsértő hirdetéseket, miközben a jogszabályok gyógyászati segédeszköz esetében ezt tiltják.

A versenyhatóság a termék népszerűsítését bevételi részesedésért végző reklámügynökség közvetlen felelősségét is megállapította.

A Versenytanácsa

a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 29 millió forintos bírságot szabott ki a termék hazai forgalmazójára, az SCB Trade Kft.-re, amely visszaeső jogsértőnek bizonyult.

Fogyokúra
Fotó: Shutterstock

A jogszerűtlen népszerűsítésben részt vevő reklámügynökség, a Kék Padlizsán Kft. az eljárás során együttműködött a hatósággal, a korrekciós vállalati megfelelési program bevezetését vállalta, elismerte a jogsértést, és lemondott a bírósági jogorvoslat lehetőségéről. A hatóság ezért 70 százalékos mérséklést alkalmazva, 3 millió forintos bírságot szabott ki a cégre.

A GVH kiemelte, hogy a gyógyszerágazati termékkategóriák között lehetnek átfedések, amelyek esetében a forgalmazóknak minden kategória szabályozását szigorúan be kell tartaniuk.