Rég látott dömping figyelhető meg idén nyáron a főváros fejlesztések terén, az olyan nagy volumenű beruházások, mint a Lánchíd vagy Blaha Lujza tér rekonstrukciója mellett több közterület megújítása is zajlik a budapesti kerületekben: a VI. kerületi Jókai tér vagy a ferencvárosi Bakáts tér átadása után legutóbb a Józsefvárosban a Csarnoknegyed főutcájának számító Déri Miksa utca rekonstrukciója kezdődött meg.

Arra talán már kevesen emlékeznek, hogy a felsorolt felújítások kivétel nélkül a Tér-köz városrehabilitációs program 2016-os és 2018-as kiírásának kedvezményezett projektjei.

A Tarlós István korábbi főpolgármester által életre hívott program 2013-as indulását követően számos fővárosi köztér és közösségi tér megújítását tette lehetővé, a többi között ebből valósult meg a belvárosi Nehru part, a Podmaniczky vagy a Nyugati tér részleges újjáépítése. Azonban hiába volt sikeres a program, az utolsó, 2018-as kiírás óta nem hirdettek újabb fordulót, sőt, az akkori nyertes projektek is láthatóan többéves csúszást szenvedtek el. 

20220531 Budapest,A Blaha Lujza tér felújítása.
Fotó: Bánkúti Sándor / Ripost

De nem csak a Tér-közből tervezett beruházások, a Blaha Lujza tér és a Lánchíd felújítása is a tervezettnél jóval később és drágábban indult meg. A VG érdeklődésére Tarlós István nem kívánt találgatásba bocsátkozni, hogy ennek mi az oka, de szerinte nem érheti az a vád a korábbi vezetést, hogy nem lettek megfelelően előkészítve, ezek ugyanis már mind kivitelezés előtt álltak akkor, amikor átadta a stafétabotot az új főpolgármesternek.

Hogy a Lánchíd felújítása miért csúszott másfél évet, ember nincs, aki meg tudná indokolni

 – tette hozzá a volt főpolgármester, aki szerint az is érhetetlen, miért került ki a projektből a pesti oldalon a villamosalagút rekonstrukciója, amely ha később elkezdődik, akkor ismét le kell zárni a Lánchidat, ami érhetően nem kis bosszúságot fog okozni a közlekedőknek. Ugyanígy a Blaha Lujza tér felújítása is jókora késésben van az új városvezetés döntései miatt. Annak ellenére, hogy már 2019-ben készen voltak a kiviteli tervek, azokat teljesen átdolgozták, emiatt egy évet kellett várni a közbeszerzés kiírására, hogy aztán teljesen lecsupaszítsák a projektet forráshiányra hivatkozva. Így került ki a felújításból a Népszínház utcai villamosvonal bekötése, a térre tervezett pavilonépület és a Rákóczi úti középső fasor telepítése.

20220509 Budapest
Tarlós István volt főpolgármester, országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott
Fotó: Mirkó István / Magyar Nemzet

 „Az nem tesz jót a városnak, ha szándékosan élezett politikai ellentét alakul ki a városvezetés és a kormány között” – jegyezte meg Tarlós István, hozzátéve, hogy úgy látja, sajnálatos módon a fővárosnak nem érdeke, hogy jó kapcsolat alakuljon ki. Szerinte a kapcsolat súlyos megromlásáért nem a kormány elsődlegesen a felelős, Gulyás Gergely és Fürjes Balázs hiába törekedett az együttműködésre, az eléggé egyoldalú volt.

Kerestük a Fővárosi Önkormányzatot is a budapesti beruházások helyzetével kapcsolatban, de kérdéseinkre egy hét után sem kaptunk választ.