Az emberek többségének nem áll módjában megjavítani a megrongálódott lakást, emellett több sérült objektum az ideiglenesen megszállt területeken található, így ott csak a háború befejezését követően kezdődhet meg az újjáépítés. Az ukránok azonban garanciát akarnak arra, hogy nem maradnak magukra a lakásfelújítás problémájával. Ennek megoldására az ukrán parlament 2023 februárjában elfogadta a háború által okozott károk és ingatlanok megsemmisülésének megtérítéséről szóló törvényt. Ez a dokumentum, amely még az elnök aláírására vár, meghatározza a megrongálódott vagy megsemmisült lakások kártalanításának mechanizmusát.
Amint azt Jaroszlav Zseleznyak parlamenti képviselő megjegyezte, kizárólag a 2022. február 24-től megrongálódott vagy megsemmisült vagyontárgyak után jár a kártérítés, amely a hadiállapot megszűnését vagy eltörlését követő három éven belül igényelhető az ingatlan helyszínéül szolgáló területen. Ugyanakkor a törvény nem vonatkozik azokra a vagyontárgyakra, amelyek a hadiállapot bevezetésének időpontjában a már ideiglenesen megszállt területeken voltak.
Kompenzációs lehetőségek
A megrongálódott vagyontárgyak esetén pénzbeli kártérítés nem igényelhető, ilyen esetekben csak az építési munkák révén való helyreállításra vagy a szükséges építőanyagok biztosításának igénybe vételére van lehetőség.
Amint azt Andrij Nedosovenko ügyvéd elmondta,
a teljesen megsemmisült kertes vagy vidéki házak tulajdonosai választhatnak a pénzbeli kártérítés, illetve a új ház vásárlásának finanszírozására fordítható lakásigazolvány között.
Utóbbi egy elektronikus dokumentum, amely megerősíti az állam garanciáit új objektum vásárlására az ilyen dokumentumban meghatározott összeggel megegyező összegben.
„A lakástulajdonosok számára csak a második megoldás áll rendelkezésre, vagyis a vásárlás lakásigazolvánnyal való finanszírozása” – mondta Nedosovenko.
A törvény szerint az okmány a kiállítástól számított öt éven belül felhasználható, ezen időszak alatt az elidegenítés – az öröklés kivételével – tilos. Emellett a lakhatás megszerzésének gyorsaságát befolyásolja az is, hogy a törvényben meghatározott elsőbbséget élveznek a magánszemélyek, ideértve a katonai szolgálatot teljesítőket, a háború következményei miatt fogyatékkal élőket, a nagycsaládosokat.
A kártalanítás igényléséhez a hadiállapot idején és annak megszűnésétől számított egy éven belül kérelmet kell benyújtani.
Ehhez csatolni kell az ingatlan tulajdonjogát vagy megszerzését igazoló dokumentum másolatát, és ha rendelkezésre állnak, a megsemmisítés előtti vagy utáni fotó- és videófelvételi anyagokat. A kártérítéssel kapcsolatos kérdéseket elbíráló bizottság megvizsgálja a kérelmeket, és dönt a megsemmisült vagyontárgyak kártalanításáról vagy annak megtagadásáról.
Finanszírozási források
A törvény szerint a megrongálódott és megsemmisült vagyontárgyak kártalanításának finanszírozási forrásai az állami és helyi költségvetésből származó pénzeszközök, nemzetközi pénzügyi szervezetektől származó felajánlások, az Oroszországtól lefoglalt egyéb források, amelyeket nem tiltanak Ukrajna jogszabályai, ideértve a megrongálódott és megsemmisült ingatlantárgyak kártalanítása és helyreállítása céljából létrehozott helyi alapokat.
Olena Suljak parlamenti képviselő szerint az ukránok a Gyija alkalmazáson keresztül
eddig 335 ezer kérelmet nyújtottak be megsemmisült vagy megrongálódott lakások miatt, több mint 23 millió négyzetméteren.
„Tudjuk, hogy ezek nem a végleges adatok. Ezért a törvény hatálybalépésével nem csak ily módon lehet majd kártérítési kérelmeket benyújtani, hanem a közjegyzők és a szociális védelmi központok is a lakosság segítségére lesznek” – fejtette ki Suljak. Hangsúlyozta, a kártalanítási mechanizmusnak már májusban teljes mértékben működőképesnek kell lennie.
Jogalkotási újítások
Ruszlan Szidorovics, az Ario ügyvédi iroda partnere örvendetesnek tartja a kezdeményezést, mivel az állam tudatosan vállalta az Ukrajna területén ingatlant fenntartó állampolgárok tulajdonjogának garantálását.
„Fontos megjegyezni, hogy ezzel a törvénnyel
az állam kolosszális mennyiségű pénzügyi kötelezettséget vállal, amire a világtörténelemben nem volt példa.
A mai napig egyetlen, fegyveres agressziót túlélt állam sem vállalta ezt. Ebben az esetben meg kell érteni, hogy bizonyos nehézségek adódhatnak e kötelezettségek teljesítése során” – mondta Szidorovics.
Dmitro Hruba, az Iljasev és társai ügyvédi iroda jogásza megjegyezte, a kártérítési eljárás nem túl bonyolult, a benyújtandó dokumentumok listája meglehetősen egyszerű és rövid.
„Azonban
nem elég egy jó mechanizmust létrehozni, a megfelelő működést is meg kell teremteni.
A törvényi rendelkezések gyakorlati megvalósítása lesz az első próbatétel. A második kihívás a finanszírozás biztosítása lesz” – fogalmazott az ügyvéd. Hozzátette, hasonló esetekben nem egyszer hiányzott már a megígért állami dotáció.
„Ilyen sorsra nem egy lakhatási program jutott az állam részéről – a megfizethető lakhatás program, fiatalok és az ATO-ban harcolók kedvezményes hitelezése stb.” – hangsúlyozta Hruba.
Gazdasági realitások
A kompenzáció elnyerésekor fontos figyelembe venni a háborúban álló állam meglévő gazdasági realitásait. Amint azt Artem Olijnik, az ukrán Kormányzati Kapcsolatok Intézetének igazgatója megjegyezte, helyes az állami döntés, ám mivel minden számítás hrivnyában történik, a kompenzáció költségének felmérése nem egyenértékű a piacon lévő építőanyagok és szolgáltatások költségeivel, amelyek a legkisebb ingadozásokra is azonnal reagálnak.
A megsemmisült épületek és egyéb objektumok háború utáni újjáépítése hatással lesz a gazdaság fejlődésére. Az állam kártalanítási kötelezettsége a lerombolt lakásokért élénkíteni fogja az építőipart, és ez sok új munkahelyet teremt.
Jakiv Voronyin jogász, a jogtudományok doktora megjegyezte, az újjáépítés ideje alatt a tőke Ukrajnában marad, és a gazdaság fejlődéséért és új munkahelyek teremtéséért fog dolgozni.
Annak ellenére, hogy a képviselők szerint a rendelkezés májustól lép életbe, csak az ukrán ellenőrzés alatt álló területeken és az aktív harcoktól távol eső vidékeken lehet majd újjáépíteni és javítani a lakásokat. Így az érintettek minden bizonnyal a háború befejezése után láthatják majd, hogyan működik a törvény végrehajtása a gyakorlatban.