Szerdán tárgyalta – egyelőre nem sok eredménnyel – az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága a Jack Daniel’s és egy kutyakellékeket gyártó cég közötti védjegyjogi pert, amelyet az italgyártó széles körben ismert, fekete címkés whiskeyvédjegye megóvásáért indított.

Fotó: Jessica Gresko / AP

A vitában a whiskeymárkához fűződő védjegyjogok állnak szemben a kreatív kifejezésmód jogi védelmével.

A phoenixi székhelyű VIP Products alperes ugyanis a kutyáknak gyártott rágójátékát az erősen a Jack Daniel’s Old No. 7 Tennessee whiskey palackjának címkéjére hajazó, ám kutyagumira utaló felirattal ellátott ábrával reklámozta.

Az ábrán a Jack Daniel’s helyett Bad Spaniels felirat szerepe, alatt pedig egy spánielfotó és a „the Old No. 2, on your Tennessee Carpet”, azaz az „Old No. 2. a tennesse-i szőnyegeden” szöveg látható.

A Jack Daniel’s tulajdonosa, a louisville-i Brown-Forman Corp amúgy eddig minden fórumon elvesztette a pert, tudniillik az alacsonyabb szintű bíróságok szerint a szóviccekkel teletűzdelt „Bad Spaniels”-reklám „kreatív szerzői műnek” minősül, amelyet az Egyesült Államok alkotmányának első kiegészítése véd.

Ily módon jogsértés híján a VIP Products is mentesülhet a Jack Daniels gyártójának okozott állítólagos károk megtérítési kötelezettsége alól. 

Hiába hangsúlyozta a felperes, hogy a kampány megtévesztheti a vásárlókat, mivel a terméket hozzá köthetik, illetve a vállalat híres védjegyét is nevetségessé tette.

Az 1866-ban alapított whiskeymárkát kívülről támogató iparági csoport szerint is óriási tétje van a vitának, ugyanis a jövő egyik kulcskérdése, hogy az amerikai vállalatok mennyire lesznek képesek megvédeni márkáikat és piaci hírnevüket.



„Ez az ügy egyáltalán nem nevetséges” – mondta például Courtney Armour, a Distilled Spirits Council nevű csoportosulás jogi vezetője.

Bár az ügy látszólag pusztán kutyajátékokról szól, még a humoros védjegyutánzatok is összezavarhatják a fogyasztókat azzal kapcsolatban, hogy milyen üzeneteket és termékeket támogatnak a jól ismert italmárkák

– tette hozzá.
A kreatív reklámszerzők szintén beavatkoztak a perbe, álláspontjuk azonban természetesen szögesen ellentétes az italgyártókéval. Szerintük a Jack Daniel’s győzelme esetén a jövőben minden kreatív kifejezés pereskedéshez vezethetne.

Ha folyamatosan az írók feje felett lebeg az elmarasztalás lehetősége, irodalmi karaktereik többé nem használhatnának iPhone-t, nem ehetnének a McDonald’s-ban, és nem látogathatnák meg Disneylandet 

– írták a bírákhoz intézett beadványukban.

A San Franciscó-i székhelyű kerületi fellebbviteli bíróság amúgy 2020-ban két különböző okból is a VIP Productsnak adott igazat. Az ítélet egyrészt kimondta, hogy a Bad Spaniels reklám „szerzői mű”, és így az első alkotmánykiegészítés alapján védi a Jack Daniel’s védjegybitorlásra alapozott igényével szemben.

Másfelől azt is megállapította, hogy a VIP Product által a Jack Daniel’s védjegyének használata nem pusztán kereskedelmi célú volt, mivel azt nem csak kutyajátékok eladására, hanem humoros üzenet közvetítésére is használták, és már ezért sem ronthatta a whiskeygyártó megkülönböztető védjegyét.

A Legfelsőbb Bíróság végleges döntése június végére várható, addig még néhányszor összecsaphatnak a két peres felet támogató szakmai csoportok.

Újabb ékkővel bővül a franciák whiskey-birodalma

A mogyoróvaj és a sima whiskey kombinációjával mesés vagyonra tudott szert tenni egy nincstelen kambodzsai menekült az Egyesült Államokban.