Pályafutását autószerelőként kezdte...

2022.05.22. 11:00

Kétajtós szekrényből készített új, működőképes járművet a fityeházi nyugdíjas

Kétajtós szekrény felhasználásával készített új, működőképes járművet Kárpáti Sebestyén. A személyautózás hajnalát idéző járgány egyediségét a Kárpáti manufaktúra precíz és tiszta munkája fémjelzi.

Benedek Bálint

Kárpáti Sebestyén egyik szenvedélye az autóépítés, a garázsa is erről tanúskodik

Fotó: Szakony Attila

Kárpáti Sebestyén festőművész és autószerelő néhány éve Nagyrécséről Fityeházra tette át székhelyét. A nyugdíjas polihisztor átköltöztette a galériáját is, ahol a festmények társaságában több, nagyrészt saját készítésű retró járművet őriz. Pályafutását autószerelőként kezdte, 1992-től Nagykanizsán előbb a Skoda, majd 2004-ig a Renault márkát képviselte, hobbija régóta a festészet, ám ecset helyett elsősorban ujját használja. 

– Régóta kizárólag a festészettel foglalkoztam, amikor egy megsárgult fotó akadt a kezembe, amin az 1900-as évek elejéről származó kétszemélyes kocsit pillantottam meg – mesélte. – A márkája, típusa ismeretlen, hiszen abban az időszakban több műhely foglalkozott különféle járművek építésével, ám ezeket a próbálkozásokat rendszerint megtartották maguknak. Ilyenkor általában összeállt egy baráti társaság több szakemberrel együtt, s igyekeztek valamiféle forradalmi ötlettel előállni. A hintót, a lovak erejét szerették volna leváltani motoros hajtásra. Ugyan nem mostanában építettem autót, de ez a fajta szenvedélyem megmaradt, az életem része az alkotás. Szerettem volna visszanyúlni az autózás őskorába és megmutatni a jövő generációjának, hogy bizony nem mindig létezett okosautó, s számítógépes vezérlés. 

A karbidlámpa az egyik korhű darabja az egyedi járműnek
Forrás: Szakony Attila

A precízségéről ismert Kárpáti Sebestyén 850 munkaórát töltött a garázsban a különleges szerkezet összeállításával. A fénykép alapján megvolt a forma, viszont az elképzeléséhez szükséges alapanyagok nagy részét a környékbeli bontókban, roncs- és méhtelepeken gyűjtötte össze, hogy aztán „beköltözhessen” a műhelyébe. Az erőforrás a váltószerkezettel együtt a legendás Fiat 500-asból származik, a hátsó hídja Ladából, az első, valamint a hátsó tengelye a laprugókkal együtt pedig uradalmi hintóból került a kocsi alá. Emellett a lámpatestek közel 100 éves vasúti karbidlámpák, melyeknek működése egy kémiai reakció: belehelyezett kalcium-karbidból víz hozzáadásával acetilén gáz fejlődik, és ez egy égőfejen kivezetve erős fénnyel világít. 
– A kerekeket a nagyon régi vasúti csomagszállítóból alakítottam át, és MZ motorkerékpár-abroncsokon fut – tette hozzá. 

A műszerfal kétajtós szekrényből készült
Forrás: Szakony Attila

– A kétszemélyes, kabrió kocsit már többször kipróbáltam Fityeház utcáin néhányan megnézhették, kifejezetten élmény vezetni. A szakértők szinte azonnal kiszúrják, hogy a faberakásos műszerfal és a díszítőelemek egy retró kétajtós szekrényből készültek, s még megannyi apró érdekesség látható rajta. A benzintank 20 literes, még a fogyasztását nem mértem, de szívesen megmutatom a kíváncsi szemeknek. Egyértelműen bemutatóautónak készült, kiállításokra, s bár néhányan szívesen látnának benne menyasszonyt is, el kell keserítenem őket: a sofőr mellett az ara már nem fér el a hatalmas ruhájában. 

Egy legendás Fiat 500-as erőforrás duruzsol a motorháztető alatt
Forrás: Szakony Attila


Az újonnan elkészült jármű mellett még látható az úgynevezett „Kárpáti Cadillac”, mely szintén kézimunkával készült egyedi darab, s már teljes egészében saját tervezés és építés eredménye. Egy felújított, 22 éves Suzuki 650-es motor is része a gyűjteménynek. A garázs éke pedig az 1970-es gyártmányú, gyári Cadillac Eldorado, valamint a szintén kivételesnek számító repülőgép. 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában